Ostekake fylt Arme Riddere med Sjokolade Ganache og Ristet Mandelflakk

Som lovet kommer oppskrift for en skikkelig søndagsutskeielse.. DSC_0314DSC_0336

Så da er spørsmålet om du har laget denne kaken? Hvis ja, har du spart noe av det? Hvis ja, gratulere da kan du lage denne supre søndagskosen. Hvis nei må du umiddelbart lokalisere din nærmeste søndagsåpne butikk, kjøpe ferdig laget formkake (ja, dette er lov selv om det ikke er det mest optimale) og alt annet du måtte mangle for å lage dette!

Jeg føler jeg må advare om denne oppskriften, for dette er ikke din dagligdagse arme ridder.. Dette er arme ridder på steroider..
Istedenfor brød har jeg tatt i bruk formkaken jeg lagde her om dagen, fylt det med ostekake fyll, dynket det i egg og melkeblading også toppet det hele med sjokolade ganache og ristet mandler. Nå det, er en munnfull verdig din søndag, skal jeg si deg.

DSC_0346

Du får avgjøre selv om det er passende for frokost, brunsj, lunsj eller dessert.
Vi her hjemme spiste det til frokost, vel pappa gjorde det ihvertfall, da han er den eneste som står opp tidsnok til frokost. Jeg sitter og jafser det ned i meg i skrivende stund.

DSC_0367

Gir nok til 4 svært generøse porsjoner.

Ostekake fyll
250 g kremost romtemp
50 g rømme romtemp
1 egg
1 ss mel
2 ss sukker
1 ss vaniljeekstrakt

Egg og melkdynk
3 egg
500 ml melk
2 ss sukker
1 ts kanel
1/4 ts muskat
1 ss vaniljeekstrakt

Sjokolade Ganache
150 ml kremfløte eller kokosmelk
150 g sjokolade

Skjær formkaken i skiver, ca 1 1/2 cm tykke, legg det til side.

Rør sammen sukker, kremost og rømme i en bolle. Tilsett egg, og mel og rør godt sammen, og tilslutt tilsetter du vaniljeekstrakt.

Smør 2 ss med ostefyllet på en skive kake og plasser en annen skive over. Gjenta til du går tom for kake og legg til side når du er ferdig.

Pisk sammen alle de øvrige ingrediensene for melk og egg bladingen i en grunn og stor langpanne.

Dynk kakene i 15 min per side i eggeblandingen.
Finn frem en stor stekepanne, sett på ovnen på medium varme. Smelt 1 ss smør på den oppvarmede pannen og stek kakene i 5-7 min på hver side, til fargen blir gyldenbrun. Det er viktig å ikke steke kakene på altfor høyvarme slik at fyllet får tid til å steke gjennom.

Så mens det steker i vei kan du lage ganache. Ha kremfløten eller kokosmelken i en liten kjele på medium høy varme til det så vidt koker. Ta av varmen og ha i sjokolade bitene. Jeg liker å bruke en blanding av 1/3 melkesjokolade og  resten 70% kokesjokolade, la det stå i 3 minutter. Rør godt med en skje, til du får en glatt og skinnende sjokolade saus.

Tørk av samme panne som du brukte til å steke arme riddere og rist en håndfull mandelflak til de blir litt brune.

Server arme riddere varme med den varme ganachen og dryss litt mandelflakk over.
DSC_0353 Dette her er oppskriften på en super søndag!

Legg igjen en kommentar

