Marrokansk Marinert Oliven

DSC_9216

DSC_9217

Får lyst til å stupe inn i det bildet her, så mange fine farger. Dette er basically slik markedene så ut i Marrakesh (men disse to bildene er faktisk fra Essaouira), fjell med oliven i mange farger å velge mellom, svarte, grønne, uvanlige gule og rosa. Uansett farge, naturell eller marinert, de slå aldri feil hva meg angår. Som du ser på bildet var det mye annet også, syltet sitroner og chilli og masse andre godsaker.

DSC_9597

DSC_9578

Noe av det jeg kommer til å savne mest fra Marokko er å få marinerte oliven overalt. Uansett hvor vi spiste, ha det seg i en liten sjappe eller en fancy restaurant fikk du alltid servert et lite fat med oliven og brød til å suge opp den deilige marinaden.

DSC_9603

DSC_9614

Kjøp den beste oliven og oliven olje du har råd til for den aller beste smak.

Dette er hva trenger du:

300 g assorterte oliven
1 ss Ras el Hanout
1 søt paprika
2 hvitløksfedd i skiver
1 ss harissa
1 liten neve frisk bladpersille
1 syltet sitron finhakket
1/2 dl xtra virgin oliven olje

Sett hele paprika i ovnen på 225 grader i ca 20 min til skallet svartner.Ta ut paprikaen fra ovnen, legg den i en pose og forsegle posen til paprikaen kjølner ned og du kan lett fjerne skallet på den. Skjær paprikaen i tynne strimler.

I en bolle blander du sammen oliven olje, paprika, krydder blandingen, hvitløk i tynne skiver, harissa, syltet sitron og finhakket persille. Rør sammen marinaden og smak. Dersom du er fornøyd med smaken har du i de blandede olivene. Bland godt sammen, legg den marinerte olivenen i ett lufttett glass og oppbevar i kjøleskapet. Jo lenger det får marinere jo bedre blir smaken, men bør helst ligge i ihvertfall 2 timer. Server med brød med tykk skorpe eller snack på det slik som det er.

Olivene holder seg fint i opptil 1 måned i kjøleskapet.

DSC_9605

Etter at jeg lagde det her gjemte jeg bort halvparten fordi jeg trodde det ville gå fort her hjemme, men heldigvis for meg var det bare pappa som likte det. Men likevel ble det ferdig før jeg skjønte hva som skjedde. Jaja, heldigvis er det så lettlagd. =)

One thought on “Marrokansk Marinert Oliven

  1. Tilbaketråkk: Kylling Og Syltet Sitron Tagine Med Khobz |

Legg igjen en kommentar

