Daddelkake Med Karamellsaus Og Pisket KokosKrem

DSC_9419

Akkurat nå i skrivende stund sitter jeg her med en dundrende hodepine, tett/rennende nese og milelang liste av ting som må gjøres, men likevel er jeg proppfull av forkjølet energi. Hvordan kan det ha seg spør du? Vel det, min gode venn, er fordi om 20 timer vil jeg sitte i et fly med nesa vendt mot Marroko, Marrakesh. Sol og varme og diggbart mat i 1 uke. Yes, yes please!

Jeg ELSKER Marokkansk mat, vel jeg har faktisk aldri spist Marokkansk mat laget av noen andre enn meg, men det aner meg at jeg har noe å se frem til, til tross for at jeg prøver å senke forventningene mine litt er de fortsatt skyhøye.

For en som så å si aldri spiser ute, blir det litt av en forandring å spise alle mine måltider den neste uken ute. Og jeg gleder meg som en liten unge. Jeg har pusset litt på videregående fransk og litt arabisk ser frem til å plage noen stakkarer med min manglende evner til å uttrykke meg på noe annet enn somalisk og norsk.

DSC_9454

Aaaanyway over til en annen sak. La oss nå snakke om denne kaken her. Et par år tilbake overbevisste en vennine meg om at det var en god ide å bake denne kaken klokken ee på natten, fordi hun hadde spist en lignende kake tidligere og mente at jeg også måtte smake den. Klokken ett på natta. Og jommen måtte jeg takke henne for at hun overbeviste meg til å bake den. Det smaker som en livserfaring du ikke kan leve videre uten. Punktum. Dramatisk, men sant.DSC_9451

Ok nå må vi snakke om karamell sausen. Stikkordet for denne sausen er idiotsikker. Jeg vet om mange som bryter ut i svette ved tanken på å lage en karamell saus og denne sausen er nettopp for de folka og alle andre. Du slenger tre enkle ingredienser i en kjele og om noen minutter drikker du karamell saus direkte fra kjelen. Jeg eksperimenterte litt ved å bruke kokosmelk isteden for kremfløte i karamellen, og til tross for at det var godt var flertallet her hjemme enig om at det smakte aller best laget med kremfløte. Men du er velkommen til å avgjøre selv.

DSC_9446

Nå til den siste komponenten i denne drømmetrioen. Denne delen vil trenge litt planlegging og det er å sette en boks kokosmelk i kjøleskapet kvelden i forveien, intet mer. Du trenger en økologisk hel kokosmelk. Nå har jeg aldri prøvd å piske ikke økologisk kokosmelk, men jeg har hørt at det ikke lar seg gjøre på grunn av noen av tilsetningsstoffene. Også tilsetter du litt vaniljeestrakt. Vanligvis har jeg 1-2 ss melis i, men i dette tilfellet, med den søte kaken og karamellsausen blir det for mye av det gode, så det sløyfer vi.

DSC_9483

Oppskrift er hentet fra en kokebok hvis navn jeg ikke husker.

200 g stenfri dadler
2 1/2 vann
1 ts natron
100 g smør
160 g sukker
2 egg
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeestrakt
200 g hvetemel
100 g grovhakket valnøtter

Karamellsaus
180 g brunt sukker
1 1/4 dl kremfløte eller koskosmelk
100 g smør
1 ts vaniljeekstrakt

Pisket kokoskrem
1 økologisk boks kokosmelk
1 ts vaniljeekstrakt

Forvarm ovnen til 180 c. Pensle en langpanne eller en rund form ikledd bakepapir.

Kok opp vann og dadler i en liten kjele og tilsett natron, rør og ta av varmen og legg til side. Sikt sammen bakepulver og mel i en liten bolle og legg til side.

Pisket sammen romtemp. smør og sukker til det blir lyst og luftig i en stor bolle. Tilsett ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert egg og pisk inn vaniljeestrakt. Vend forsiktig inn daddel og melblanding med en sleiv eller slikkepott, bland inn bestemt, men forsiktig og ikke rør for mye. Vend inn deigen i formen og stek på midterste rille i ca. 30-35 min.

For karamell sausen blander sammen du alle ingrediensene for karamell sausen i en passende kjele og sett på middelsvarme. Rør av og til til sukkeret er oppløst, la småkoke i 10 minutter på svak varme.

Finn frem en avkjølt boks med kokosmelk og snu den og ned. Åpne boksen fra undersiden slik at den flytende melken kommer opp. Åpne boksen nedenfra og hell ut den tynne melken i en annen bolle. Pisk opp den kremete delen som sitter i bunnen sammen med vaniljeekstrakt til det er stivt.

Avkjøl kaken på en rist. Server med kokoskrem og varm karamell saus.

DSC_9476

DSC_9523

Som du kan se rengjorde vi tallerkenen. Trenger du å bli mer overbevisst?

2 thoughts on “Daddelkake Med Karamellsaus Og Pisket KokosKrem

  1. Tilbaketråkk: Caramel Sauce & Homemade Daim Bars |

  2. Tilbaketråkk: Raspberry & Vanilla Cake w/ White chocolate Swiss Meringue Buttercream |

Legg igjen en kommentar

