Fransk Løksuppe

DSC_8696

Min første smak på løksuppe er en liten evighet siden på ungdomskolen, jeg var veldig skeptisk til en suppe laget av løk og det fristet ikke noe spesielt. Helt til jeg fikk min første skjefull. Jeg husker til den dag i dag den distinkte smaken og lukten av karamellisert i en kraft full av smak toppet med brød som er halvt bløt og halvt sprø. Men utrolig nok så har faktisk løksuppe havnet i glemmeboken for meg… Helt til nå. Og jeg lover, kjære elskede løksuppe, at du aldri mer skal forsømmes slik som det.

DSC_8704

Det er utrolig å tenke på at noe så deilig som løksuppe ble regnet som fattigmann mat. Det er riktignok noe av det billigste å lage, men den er rik på smak og noe av det beste «comfort food» som finnes, spesielt i disse vinter dagene. Ingenting bedre enn å kose seg under et pledd med en bolle full av denne godheten. Nå må jeg være fullstendig ærlig og si at det er nesten kun var jeg som spiste hele suppen, pappa spiste en bolle og søstra mi spiste ikke i det hele tatt. Alle disse tre bollene dere ser på bildene spiste kun jeg alene, men ehmm bollene er ganske små da..Jeg spiste før jeg dro på jobb, etter og jeg spiste det igjen til lunsj dagen etter. No shame når det smaker så godt, og når ingen andre vil ha.

DSC_8695
Jeg har prøvd med både grønnsaks kraft og kjøttkraft og jeg foretrekker VIRKELIG med kjøttkraft, men hallo liksom, kjøtt og løk en perlevenner, skapt for å nytes i selskap av hverandre, no-brainer virkelig. Trikset for å få den beste suppen er å la løken karamellisere under svak varme i ca. 30 min, da trekkes sødmen i løken ut og du får en smaksbombe. DSC_8716

Anbefales VIRKELIG på det sterkeste.
DSC_8706

Finn frem:

8 løk i tynne skiver
3 knust hvitløksfedd
1 ss fersk timian + mer til granityr
1 1/2 liter kjøttkraft eller buljong utvannet
2 Smør
2 ss olivenolje
Salt og Pepper
Daggammel brød
Revet ost

Skjær krone på løk og la bunnen være på, del løken i to og skjær i tynne skiver langs ekvator. Varm opp en gryte med olivenolje og smør på medium varme, ha i løk, hvitløk og fersk timian. Ha i salt og pepper for å hjelpe løken i gang. Legg på løk og la løken svette ut saften og rør av og til for å løsne noe av det som sitter fast i bunne og kantene.

Etter en halvtime skal løken ha kokt inn til 1/3 av mengden du startet med og blitt ordentlig karamellisert. Ha i kraft litt om gangen og rør om i gryten for å løsne opp det brune som er på bunnen og kantene. Smak til med mer salt og pepper dersom det er behov for det og la suppen småkoke i 15 min.

I mellomtiden kan du smøre begge sider av noen tykke skiver med daggammelt brød og grill på en middels varm panne. Riv osten og plasser på toppen av det grillede brødet, strø litt fersk timian over.

Fyll ildfaste former eller boller med suppe og legg brødskiven med ost på toppen og grill i ovnen på full varme til osten har smeltet og brunet en smule. Har du ikke en ildfastform eller bolle kan du bare grille brødet først også legge det på toppen av suppen i en vanlig bolle.

DSC_8703

Legg igjen en kommentar

