Prinsessekake Med Nutella Og Vanilljekrem

DSC_8639nyttDSC_8653nytt

Før denne kaken har jeg aldri før bakt med Nutella og jeg har som regel aldri noe nutella stående i skapet ettersom jeg selv ikke har for vane å spise det på brød eller lignende. Men over helgen kjøpte jeg faktisk nutella og den fant seg godt til rette i denne deilige kaken, i selskap med vaniljekrem og kanel. For en trio!

DSC_8564

Vanligvis består fyllet til en prinsessekake av kanel, smør, sukker og vaniljekrem, men jeg kunne rett og slett ikke dy meg og tilsatte lit sjokolade (vel mer som et helt glass nutella, men la oss nå ikke henge oss opp i små ting) og for en suksess.

DSC_8579 DSC_8586  DSC_8597

Et helt glass nutella kan høres litt i det meste laget her, men tro du meg det er absolutt nødvendig for at kaken ikke skal kjennes tør og kjedelig. Bare pøs på, du kommer til å takke meg når du har munnen full av denne herligheten.

DSC_8604 DSC_8605DSC_8608DSC_8611

3 1/2 dl melk
600 g mel
1 egg
50 g gjær
1/4 ts bakepulver
100 g smør + mer til form
1 ts kardemomme
1 glass nutella
3 dl vaniljekrem
2 ss kanel
150 g mandelflakk

Varm opp melk fingervarmt og ha i gjær, rør sammen og legg det til side. Smuldre smøret i mel mellom fingrene, tilsett sukker kardemmone og bakepulver. Bland godt sammen og ha i pisket egg og melkeblandingen. Elt til deigen er smidig og glatt. Bruk gjerne kjøkkenmaskin med eltekrok. Dekk bollen og la deigen heve til dobbel størrelse i et varmt og lunt sted, minst 45 min.

Elt ut deigen på en melet overflate og del leiven til to deler. Kjevle den ene til en runding som kler bunnen og sider i en smurt rund springform. Smør halvparten av vaniljekremen på bunnen av formen og dryss kanel over. Kjevle den andre delen til en rektangel på ca 60 x 30 cm og smør nutella utover leiven og dryss resten av kanelen over. Rull sammen til en pølse og skjær opp skiver på ca. 3 cm. Plasser skivene i bunnen av formen og husk av deigen kommer til å heve ganske mye så pass på å legge god avstand mellom hver skive. Legg deigen til å etterheve i ca 45 min til.

Forvarm ovnen på 200 c på over- og undervarme. Pensle kaken med pisket egg og legg noen klatter vanilje krem over og dryss mandelflak på toppen. Stek kaken på nederste rille i 35-40 min. Avkjøl kaken og bruk en kniv til å løsne kaken fra kantene til formen og ta den ut av formen. Lag melisglasur ved å blande sammen 3 ss melis med 1 ss vann og dryss det over kaken.

DSC_8663nytt

Jeg måtte bare få med det bildet over som inviterer til en stoooor munnfull!

Legg igjen en kommentar

