Gulab Jamun

DSC_8187

Dagens fristelse kommer med en advarsel om fare for sukker overdose, og total mangel av selvbeherkelse ved første smak. Jeg husker at dersom jeg tilfeldigvis befant meg i byen sammen med foreldrene mine, ville jeg mase og eller smiske meg til en tur til Medina Sweet (noen som kjenner igjen den butikken?) og fikk med meg en pose med Gulab Jamun og Jalebi. Ikke det at jeg måtte mase spesielt mye, både mamma og pappa elsker det minst like mye som jeg gjør.

Du kan bare forestille deg ekstasen jeg følte dagen jeg fant ut at jeg kan lage dette hjemme selv, jeg så min fremtid omringet Gulab Jamun i enhver situasjon, noe jeg kunne diske opp med på kort tid, så lett er det å lage det altså.

For de av dere som har levd et halvt liv er Gulab Jamun en melkbasert ballformet smultring aktig dessert som bløtlegges i kryddret sukker syrup. Det finnes mange måter å lage den på, og en av dem er ved å koke ned kondensert melk, forme og frytere, forså å legge det i sukker syrup. Ettersom melken tar timer å koke ned er denne fremgangsmåten tidskrevende. Ikke har jeg prøvd denne varianten heller.

DSC_8183

Snarveien for å lage Gulab Jamun er å bruke melkepulver og blande inn mel, natron, yoghurt og olje. Deigen skal ikke eltes mye eller lenge, bare nok til at det kommer sammen og kan formes. Så skal de formes til ganske små baller, viktig å huske at under fryteringen hever de ganske mye og igjen vil de bli enda større når de legges i syrupen. Mine ble ganske store og uder fryteringen var jeg redd for at de ikke skulle steke helt gjennom, derfor ble mine så mørke. Forme ballene så at de blir så glatte som mulig, hvis den har for mange og dype rynker vil den gå i oppløsning under fryteringen.

Det er en fordel dersom man er to til å lage ballene ettersom deigen tørker ut ganske fort, ellers for man bare jobbe fort og dekke deigen med en våt klut.

DSC_8206

Finn frem:

260 g tørrmelk
65 g mel
8 ss naturell yoghurt
1/2 ts natron
2 ss matolje

Til syrup
300 g sukker
400 g vann
1 ts nymalt kardemomme

DSC_8092

Ha suker og vann i en kjele og legg på lav varme til sukkeret går i oppløsning, ha i kardemomme og la det småkoke i 8-10 mins tid. Hvis du tar i et par dråper med sitron saft til det hindre at sukkeret krystaliserer seg igjen når det kjøler ned.

DSC_8101

I mens blander du sammen tørrmelk, mel og natro sammen, ha i oljen og bland inn yoghurt litt om gangen til deigen blir fast og lett å forme. Form rask til ganske små baller og ha det under en våt klut.

DSC_8108

Varm opp frytirolje og bring det ned til en lav varme. Viktig at varmen ikke er for mye, test med en liten bit deig. Dersom deigen faller til bunnen og kommer opp igjen veldig raskt er varmen for mye. Deigen skal sitte i bunnen et par sekunder for det flyter opp igjen.

DSC_8153

Rør ofte og mye med engang du kegger i gulan jamun i oljen for å få en jevn steking. Når du er fornøyd med fargen på gulan jamun legger du det umiddelbart i syrupen. Dersom syrupen din har fått tid til å bli nedkjølt bør du varme det opp igjen, på den måten vil den suge opp syrupen raskest mulig.

DSC_8156

Gulab Jamun skal ligge i syrupen minst 1 time, hvis du kan beherske deg selv, før det nytes. Jeg elsker å varme det opp litt igjen etterpå når jeg skal spise det.

DSC_8232

Dette er virkelig en mektig dessert og er perfekt helt på egenhånd eller en kopp svart kaffe ved siden av.

Da er det bare å huske bismiAllah og hugge inn!

4 thoughts on “Gulab Jamun

  1. Eg har lett overalt for en oppskrift for Gulab jamun. Eg var så sikker på at eg måtte bare nøye meg med å kjøpe det i butikken. Tuuusen takk for denne lette oppskriften (forhåpentligvis) InshaAllah 🙂 Skal lage den snart 🙂

    PS. Fin blogg MashaAllah ❤

    Lik

Legg igjen en kommentar

