Brioche BurgerBrød

DSC_7761

Som en burger intusiast har jeg prøvd uttalige oppskrifter på burgerbrød og har vært ganske så fornøyd, men jeg har bare aldri følt at jeg har funnet the recipe for det beste brødet, dermed har jeg aldri sluttet med å prøve meg frem. Og takk gode Gud for det, for underveis kom jeg over den mest fantastiske oppskriften for det desidert BESTE brødet. Vel enn så lende da..

DSC_7702

Oppskriften ble publisert på The New York Times og er fra en restaurant i Los Angelos. Jeg fant oppskriften mens jeg var ute og trollet på Pintrest og siden absolutt alle så ut til å ha prøvd den oppskrifften og var super fornøyd så jeg meg selv bare nødt til å prøve det selv. Den er luftig, en smule kompakt ( ikke bry deg med selvmotsigelsen) og ikke minst latterlig enkel å lage. Dette er hva du trenger til 8 boller:

235 ml lunken vann
3 ss lunken melk
2 ts tørrgjær
2 1/2 ss sukker
2 store egg
470 g hvetemel
1 1/2 ts salt
2 1/2 ss romtemprert usalted smør
Eventuelt sesam frø

I en kopp blander du vann, melk, gjær og sukker. Legg til side til det har begynt å skumme, ca. 5 min. Pisk opp et egg, og legg det til side. Bland sammen mel og salt. Ha i smøret og smuldre sammen mellom fingrene. Bland i gjær blandigen og ett pisket egg.

P

Hvis du har en bør du helst bruk en kjøkkenmaskin, da deigen er veldig klebrig ellers kan du bare velte deigen på en ren overflate og elte deigen i 8 til 10 min. Motså trangen til å tilsette mer mel til deigen da den kan bli seig.

Form deigen til en ball, legg det tilbake i bollen og dekk til. La deigen heve til det dobbelte, ca 1-2 timer. Min var perfekt etter 1 og 1/2 time så følg med på deigen og ikke tiden.

DSC_7700

Del deigen til 8 like store deler og legg det på en papirkledd stekepate. Dekk til og la heve på et varmt og trekk fritt sted i 1 til 2 timer.

DSC_7710

Plasser en langpanne med vann på bunnen av ovnen og sett på ovnen på 200 grader. Pisk ett egg med en skvett vann. Pensle bollene og strø eventuelt sesame frø over.

DSC_7723

Stek bollene på midterste rille i 15 min. Halveis under steke tiden snur du på platen for en jevn steking. Avkjøl på en rist.

DSC_7738

And thats it, nå kan du diske opp med hjemmelaget hamburger som du kan nyte med ditt hjemmelagde brioche burgerburgerbrød.

Bare husk BismiAllah og Nyt!

One thought on “Brioche BurgerBrød

Legg igjen en kommentar

