BASIC BURGER MED OVNSBAKTE POTET BÅTER OG KORIANDER OG JALEPENO DRESSING

DSC_7785

Denne tyske kjøttkaken som klappes mellom to stykker brød er noe av det mest anvendelige som finnes og kan lages til alle anledninger, den kan være en rask ukemat, helgekos, og til alle slags sammenkomster året rundt. Det er ingen ende på hvor mye du kan variere denne retten og dets tilbehør. Det er også noe av det BESTE jeg vet om. Jeg må svelge konstant for ikke å sikle bare jeg tenker på de uttallige variasjonene

.DSC_7781Denne jeg lager her i dag er en basic burger oppskrift, men jeg ser ikke bort ifra at det kanskje blir ukentlig burger innlegg her i bloggen for virkelig å utforske hamburgerens vide verden.

Til hjemmelaget burger trenger du hjemmelaget burgerbrød for å virkelig ta retten til nye fantastiske høyder. Etter å ha spist butikk kjøpt burger brød og mange andre hjemelagde- som riktiknok var gode, men ikke all that,  kom jeg over en ufattelig deillig og lett brioche burger brød som var publisert på The New York Times. Denne er virkelig det deilligste burger brødet jeg har prøvd, perfekt til å samle opp de deillige saftene fra burgeren, uten at den smuldrer opp slik som de fleste brødene gjerne gjør. Oppskrift kommer..

DSC_7738

Til 4 store burger
600 kjøttdeig
1 ts worchestersaus
Salt og pepper

Potet i båter
4 Vasket og skrubbet nypoteter
Olivenolje
Maldonsalt
Pepper

Koriander og jalepeno dressing
100 g lett rømme
50 g majones
3 ss finhakket koriander
2 ss finhakket syltet jalepeno
1 ts worchestersaus
Salt og pepper

Tilbehør
Brioche burger boller
Salatblader
Rødløk i skiver
Tomater i skiver
Ketchup

Begynn med å blande sammen rømme, majones, koriander og jalepeno i en bolle, smak til med salt og pepper Rør godt sammen og avkjøl i kjøleskap til servering.

Kutt poteter i båter og legg dem på et papirkledd stekebrett, dryss over olivenolje, salt og pepper. Vend rundt og bak dem på 200 grader i ca 30-40 min.

DSC_7706

I en bolle bland sammen kjøttdeig med de øvrige ingrediensene for burgern og med rene og fuktige hender blander du deigen godt sammen. Form deigen til fire like store deler, bruk gjerne en kjøkkenvekt for å forsikre deg om at de er like store. Under stekingen pleier burgerne å svele i midten og for å hindre dette kan du lage en liten hulning i midten og litt tykkere kant. Sett stekepannen på høy varme og dryss til olivenolje over. Stek burgerne til de får en fin stekeskorpe på hver side, reduser varmen til middels høy og stek burgerne til de er gjennomstekt. Hvis det er ønskelig kan du legge en skive vellagret ost på burgern nå.

I noen vellasorterte butikker kan du finne skarp cheddar ost, laget med mikrobiell løpe så det er halal. Faktisk så har alle cheddar ostene jeg har kjøpt her i Norge vært med mikrobiell løpe, så det er en definitiv thumbs up for oss.Vel jeg har faktisk aldri spurt hos ostediskene, men det som finnes i kjølediskene er i hvertfall halal, men det er fint å dobbeltskjekke. Merket jeg bruker her heter Grandma Singletons og kommer i skiver.

Mens burgerne hviler kan du gjøre klar tilbehøret, og her kan du prøve deg frem med hva du foretrekker av tilbehør. Idag er det veldig basic med standard tilbehør som salatblader, rå løkskiver, og tomatskiver.

Varm burgerbrød i ovnen eller på stek dem på pannen. Mine var rykende ferske, så jeg hoppet over det steget. Monter burgeren med tilbehør og topp med dressingen.

DSC_7774

Husk BismiAllah og nyt!

Legg igjen en kommentar

